Henkiöbrändi ja työnantajamielikuva / viikko 19

https://pixabay.com/fi/photos/pilvet-taivas-korkeus-s%C3%A4%C3%A4-sininen-984175/

Henkilöbrändi

Henkilöbrändi on henkilöön liittyvä kokonaisuus, joka koostuu brändin tavoin imagosta ja maineesta. Jokaisella on brändiarvo, joka kehittyy koko ajan. Some on muuttanut henkilöbrändin saavuttavuuden totaalisesti. sillä kuka tahansa voi nykyisin tavoittaa miljoonia ihmisiä ympäri maailman YouTube-videolla, blogipostauksella tai yhdellä twiitillä. Myös Instagram ja TikTok on viimevuosien aikana noussut kovaan suosioon ja tätä kautta henkilöitä on noussut julkisuuteen. Samaan aikaan myös yksi huono julkaisu voi pilata koko henkilön maineen muutamassa tunnissa.

Henkilöbrändi jaetaan usein kahteen eri osa-alueeseen: persoonabrändiin ja ammattibrändiin. Henkilöbrändi voidaan jakaa persoonaa ja ammatillista osaamista kuvaavaan brändiin. Voidaan myös puhua ammatti-identiteetistä, jonka tunnetuimpana kanavana toimii LinkedIn. 

On syytä muistaa, että henkilöbrändi ei ole mikään uusi identiteetti. Kyseessä on oman persoonan ja osaamisen brändäys, jonka avulla tuleva työnantaja, bisnespartneri tai asiakas saavat sinusta halutun kaltaisen kuvan. Henkilöbrändi ei ole uusi identiteetti. Henkilöbrändäys on nykyisin oman tarinansa kertomista ja moni varmasti miettii, onko hän tarpeeksi kiinnostava persoona, mutta useat realitysarjat ovat todistaneet sen, että myös henkilöt, jotka eivät ole julkisuuden hahmoja heidänkin elämänsä kiinnostaa. Internet tarjoaa nykyisin lukemattomia eri mahdollisuuksia henkilöbrändin luomiselle. Edellä mainittu LinkedIn on erittäin suosittu kanava ammatti-identiteetin luomiselle. Myös sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja ja onkin syytä tarkastella sitä omaa osaamistaan. Esimerkiksi jos olet hyvä valokuvaamaan ja kirjoittamaan, Instagram tai blogi voisi olla se sinun juttusi ja toisaaltaan, jos omat vahvuudet ovat videoformaatissa, voi henkiö luoda itselleen You-Tube kanavan. Monet You-Tuben harjoittajat ovat myös siirtyneet pikku hiljaa suosioon nostaneeseen TikTokkiin ja monet henkilöt myös mainostavat itseään Facebookissa, sekä Twitterissä vaikkei heidän painopisteensä ulottuisikaan näihin kanaviin.

Työnantajanmielikuva

Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan yrityksen mainetta työnantajana. Sillä tarkoitetaan yrityksen tekoja, joilla se viestii työntekijöilleen ja työnhakijoille, miksi yritys on hyvä paikka tehdä töitä. Työnantajamielikuva koostuu useasta eri osa-alueesta, kuten esimerkiksi ilmapiiristä, johdon ja työntekijöiden vuorovaikutuksesta ja luottamuksesta, sekä rekrytoinneista. Yrityksen työnantajanmielikuvaa ei muodosteta yhdessä yössä. Se on siis ikään kuin ikkuna yrityksen jokapäiväiseen elämään ja ns. käsitys millaisena yritys nähdään sen ulkopuolella.

Menestyksekkäimmät rekrytoinnin ammattilaiset hyödyntävät markkinoinnin työkaluja rekrytointiprosesseissa. Potentiaalisen hakijan ja yrityksen välinen yhteys voi olla ratkaiseva tekijän hakijalle, kun puntarissa ovat muuten samantyyppiset yritykset. Jatkuva ja johdonmukainen tekeminen välttää mielikuvan irtonaisista rekrytointikampanjoista. Hakijoiden käsitykset eivät muutu, jos et tiedä mitä korjata. Seuraa ympäristössäsi ja sosiaalisessa mediassa mitä yrityksestäsi puhutaan. Joillain yrityksillä saattaa olla käytössä samat tehtävänimikkeet kuin 10 vuotta sitten. Tarkastele yrityksesi työnkuvauksia ja mieti, miten ne eroavat pahimmista kilpailijoistanne. Rakentamalla yhteisöjä ja verkostoja ennen itse rekrytointia kasvatat yrityksesi kilpailuetua sen haluttavuudessa. Pyri käsittelemään ja ratkaisemaan palaute ja sen aiheuttanut ongelma, jos se on ollut negatiivista. Kun palaute on positiivista, pyri hyödyntämään tilanne mahdollisimman monipuolisesti.

Finnair

Finnairin sivut ovat kivan väriset ja niistä ilmenee heti yrityksen imago sekä logon värit sininen ja valkoinen. Itselleni se luo heti kuvan kotimaisesta ja ekologisesta yrityksestä. Etusivulla löytyy jo heti ekana, se varmasti haetuin asia eli lennot ja lentoliput. Etusivulta löytyy myös helppokäyttöinen navigointibanneri josta pääsee helposti hakemaan muuta tarvitsemaansa tietoa. Toki jos sivulta ei löydy vastausta, yrityksellä on käytössä chat palvelu sekä heidän Facebook Messengerissä on tarjolla asiakaspalvelua myös englanniksi. Yritys on brändätty ihmisiä, kansainvälistymistä (matkustajaliikenne) ja ulkomaan kauppaa (rahtiliikenne) sekä luontoa ja ympäristöä ajattelevaksi yritykseksi.  Yrityksen somekanavia seuratessa pääsee näkemään kuvien sekä muiden postausten välityksellä elämää Finnairilla sekä heidän toiminnastaan. Yritys julkaisee aktiivisesti kuvia, videoita, postauksia ja tiedotteita sosiaalisen median välityksellä

Finnair on vastuullinen yritys. Finnairin yritysvastuu näkyy kaikessa tekemisessä. Finnairin vastuullisuusstrategian tavoitteena on olla aktiivinen johtaja ympäristövastuun alueella, kasvattaa taloudellista sekä sosiaalista hyötyä yhteiskunnalle. Finnairin arvoja ovat välittäminen, yksinkertaistaminen, rohkeus ja yhdessä työskenteleminen.

Finnair kiilaa kärkipaikalle, kun ylemmät toimihenkilöt arvioivat eri työnantajien kiinnostavuutta. Finnairin tapaus osoittaa, että yrityksen saamat julkisuuskolhut eivät välttämättä nakerra suosiota työnantajana. Tutkimusta esitellyt Tekniikka&Talous -lehden päätoimittaja Terho Puustinen arvioi, että Finnairin suosio on yllättävän korkealla tasolla yhtiön kannattavuuteen ja lukuisiin työsuhteisiin liittyviin riitoihin peilattuna. Ilmailun glamour näyttää kestävän koviakin turbulensseja.  Finnairin rekrytointipäällikko Juho Toivola nostaa esiin 3 asiaa, jotka ovat olleet yhtiön menestyksen takana: oikeat kumppanuudet, selkeä strategia ja sitkeä työ. Sosiaalinen media on Toivolan mukaan tärkeä kanava työnantajamielikuvan rakentamisessa.  Konsulttiyritys Universumin opiskelijatutkimuksen tulosten mukaan Finnair on ollut vuonna 2016  suosituin työnantaja kaupallisen alan opiskelijoiden keskuudessa.

LinkedInissä Finnairin Juho Toivola on julkaissut postauksen  ”Haluaisitko saada mun duunin?”. Julkaisullaan hän teki pian entisille työnantajilleen kullan arvoisen palveluksen viestimällä ulospäin, että he ovat nauttineet työstään ja työyhteisöstään ja että tähän positioon kannattaa ehdottomasti hakeutua.

henkilöbrändäyksen ja työanatajamielikuvan merkitys on Finnairille niin kuin monelle muulle yritykselle erityisen tärkeä. Finnair haluaa olla parhaimpia työnantajia ja myös heidän yritysvastuunsa takia he haluavat tavoittaa alansa parhaimmat työntekijät. Finnair myös kouluttaa aktiivisesti uusia työntekijöitä.  Finnair rekrytoi runsaasti uusia työntekijöitä matkustamohenkilökuntaan. Ennen lentoemännäksi tai stuertiksi ryhtymistä jokaisella kokelaalla on edessä yli kuukauden intensiivinen koulutusjakso, joka antaa valmiudet työskentelyyn vaativalla ilmailualalla. Finnairilla on myös oma lento akatemia, josta valmistuu ammatti lentäjiä. Lisäksi koulutuskeskuksessa järjestetään kertauskoulutuksia nykyisille työntekijöille.

Lähteet:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s